Min framtidsvalsanalys

Vi har fått en hel drös med eftervalsanalyser på diverse bloggar, vilket jag tycker är jättebra, men istället för att fokusera på att analysera det som har varit tänker jag analysera mig själv i hur jag vill bli i framtiden, det vill säga det jag vill kalla en framtidsvalsanalys. Jag tänker heller inte gå in på SD och deras valframgångar eftersom det jag skulle ha sagt nog har sagts av andra redan.

Så vad vill jag i framtiden? Jag slogs av en lite fascinerande insikt under valnatten och skrev den även på min Facebook, nämligen; Jag vill driva politik, inte kampanj.

Det kanske ses som underliga ord ifrån en person som de senaste månaderna lagt ner själ och hjärta i både Östra Distriktet som Distriktsledare för att peppa till kampanj och i Linköping för att driva lokalvalskampanj. Speciellt underligt blir det när jag vet att jag har tyckt om varenda minut av det trots stress, press och stundom känslor av hopplöshet. För visst finns det alltid hopp och det finns även hopp i ett dåligt valresultat.

De jag pratar med i partiet, och de som skriver på bloggarna runt om, känns peppade fortfarande. Det känns som att vi inte är beredda att rulla runt och dö… och varför skulle vi det? Vi behövs fortfarande och tror folk att det är över nu så är i alla fall jag beredd att visa att de har tokigt fel.

Som sagt, det kanske ses som underliga ord. Fast för mig finner det sig ganska naturligt. Jag har kommit till insikten att jag vill driva politik och att Piratpartiet ibland har en tendens att vara väldigt kampanjfokuserat, på både gott och ont. Det onda är att politiken får ta ett steg bakåt. Detta ska inte tas som att jag säger att kampanj inte behövs, det ska heller inte tas som att jag säger att kampanjdrivna människor inte vill driva politik.

Det jag säger är att för mig är det viktigt att opinionsbilda långsiktigt och lobba för att påverka. I Linköping finns det något som heter medborgarförslag som går ut på att alla invånare får lägga förslag till kommunen som de måste ta upp på ett kommunfullmäktigemöte. Om det blir något av det får vi se, men det är en chans att påverka. Politiker säger hela tiden att de håller med oss, låt oss se vad de tycker när vi droppar förslag efter förslag i knäna på dem som är just våra frågor. Kommer de hålla med eller skyr de förslagen som pesten? Det ska bli spännande att se.

Det går även att påverka de politiker som sitter i riksdagen idag. Man kan uttrycka sina åsikter på massor med olika sätt, det gäller att vi tar de sätten och använder dem. Media finns fortfarande vilket betyder att debattartiklar, insändare och pressmeddelanden ska skrivas och skickas iväg. Jag tror att både jag och Piratpartiet måste lära oss att driva politik inte bara är att dela ut flyers och sätta upp affischer även om det såklart också behövs.

Jag vill också driva politik genom att bygga. De lokala kommun- och landstingsprogrammen måste ses över och utökas samt på vissa ställen individualiseras till att passa varje enskild kommun. Mitt personliga mål är att vi ska ställa upp i betydligt fler kommuner och landsting nästa val (helst alla) och ge lokalt aktiva förutsättningar för att lyckas med det. Piratpartiets politik behöver också ses över, hur, det får tiden utvisa, men jag tror på att vi måste bli mer konkreta i våra uttryck och försöka bli mer tillgängliga. Vi har en tendens att prata förkortningar och slänga med ord som integritet och transparens vilket ofta ses som ”flum”.

För att få folk att förstå vårat ”flum” så är jag övertygad om att vi måste satsa på informationskampanjer. Därför har jag startat ett projekt som jag kallas Projekt: Infokampanj. Det går ut på att få ihop texter om varje sak som vi pratar om (såsom FRA, Datalagringsdirektivet, Fildelning, ACTA, IPRED osv), skapa enklare pdf-filer med denna info och göra det tillgängligt för funktionärer/aktivister/medlemmar att kunna skriva ut. De ska vara perfekta för att råka glömma på bussen eller tåget och att lägga i exempelvis fikarummet. Jag har även idéer om att starta studiecirklar för äldre för att lära sig använda internet, men det är bara på idéplan än så länge.

Som det kanske märks känner jag mig sporrad att fortsätta arbeta och att påverka. Både inom partiet och utanför. Jag ser fram emot åren som kommer och oroa er inte, år 2014 kommer ni se även mig med foldrar och flyers i händerna eller upptejpandes affischer i stan!

Jag tänker lämna er med ett intryck ifrån en sak som dök upp i media. En sak som jag tror att vi alla kommer ihåg det vill säga våra humoristiska ironiska argument för att rösta Pirat. En av dessa innehöll mig. Det stod att man skulle rösta Pirat för att jag då skulle färga håret rosa om vi kom in i riksdagen. Jag lovade detta eftersom jag genuint tror att det behövs fler rosa Pirater, men också för att visa att man måste ta lite risker här i livet.

Nu kom vi inte in, men rosa Pirater behövs ju fortfarande så guess what…

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

I DID IT ANYWAY!

10 kommentarer

  1. Beelzebjörn said,

    22 september 2010 den 12:38 f m

    Epic hair :)

    Och det där med ”jag vill driva politik, inte kampanj” kommer jag nog att citera många gånger.

  2. Amma Troberg said,

    22 september 2010 den 7:40 f m

    Kul! Jag har inte färgat håret, men det är fullt ös här i alla fall. Nu kör vi vidare!

  3. Anna Troberg said,

    22 september 2010 den 7:41 f m

    Lite för mycket ös tydligen. Jag döpte just om mig till ”Amma”! :-D Nu fnissar jag ihjäl mig. :-D

    • Leffelini said,

      22 september 2010 den 8:00 f m

      Hahaha, ja nog för att jag färgade håret rosa men du behöver inte byta namn för det xD

  4. 22 september 2010 den 7:58 f m

    [...] Gonte, Malin, Tess, Beelze, Olof, Hanna, Mikael, Richie, Mia, Fredrik, Yami, Anne, Johanna, Leffe, Anders, Jacob, Markus, Michael, Skabbe och – well. Många. Om du vet med dig att någon [...]

  5. 22 september 2010 den 8:46 f m

    [...] Expressen, DN, AB, Expressen, SDS, DN, DN, Expressen, Expressen, GP, SVD, SVD, SVD, SVD, Expressen, PP, DN, Högberg, [...]

  6. 22 september 2010 den 10:38 f m

    Underbara idéer, speciellt att driva mer faktisk politik och förstås Projekt: Infokampanj. Och fint hår!

    Jag skulle inte vilja något hellre än att kunna lägga ned kampanjdelen och få alla att rösta på oss out of the kindness of their hearts, men tyvärr måste ju den delen också finnas. Även om vi kanske betonat för mycket på den.

  7. maloki said,

    22 september 2010 den 12:34 e m

    Dags att byta bild för kommentarer också då? ;)
    Du är underbar Leffe! Vi behöver fler som dig! :) Du är så pepp och har så bra insikter.. :)
    <3 <3 <3 (orka skriva jelly!)

  8. klara said,

    22 september 2010 den 6:10 e m

    I approve! *gillaknappen*

  9. TOQig said,

    08 oktober 2010 den 2:43 e m

    Vice partiledaren är allas vår amma, och distriktsledare Öst allas hot mama! ;)

    Bra idéer och tankar :)


Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

