”Det är okey med övervakning bara staten gör det.”

Följande mening sa min kära mor till mig nu i helgen när de var på besök. Min mamma har Piratpartistiska åsikter i mångt och mycket men när jag diskuterar Piratpartiets ideologi och politik med henne inser jag att poletten nog inte helt har trillat ner ändå.

Det hon menade med uttalandet var att hon tycker det är fel med privata företag som kan gå in i våra privatliv och snoka (som i exemplet med IPRED-lagen) men att om staten gör det så är det kontrollerat. Så länge vi har insyn i staten.

Problemen med detta som jag ser är flera. Det är ett stort problem med resonemanget eftersom insyn i statens arbete är ungefär lika med noll i dagens läge. Då menar jag inte offentliga dokument utan skulle jag som privatperson gå till FRA och fråga vad de kikar på skulle jag inte få ut den informationen. Inte ens om det är mig de kollar på. Registreras jag för att jag köpte ett spel där terrorister skjuter ihjäl oskyldiga eller för att jag är medlem i Piratpartiet? Registreras jag alls? Jag kommer antagligen aldrig få veta.

Sen skulle jag vilja ta detta ett steg ännu längre och fråga vad som sker om vi faktiskt har full insyn. Betyder det att jag då skulle kunna gå till Herr Staten och fråga hur vilken typ av registreringar det finns på min granne? (nu kommer många påpeka att det bara ska vara registrering av mig själv som jag ska ha full insyn på, fast så begränsat är det inte. Har de registrerat mig har de även registrerat de jag känner och umgås med osv.)

Sedan till slut kommer jag till punkten som jag tycker är viktigast. Det att jag inte alls håller med om att staten ska få övervaka sina medborgare på det sättet oavsett om vi har insyn i systemet eller inte. Insyn gör inte övervakning okey. Det jag tror många missuppfattar med till exempel FRA och övervakning är att de tror att på det sättet så fångas det mer tjuvar och banditer. Polisen har redan det jobbet, detta underättar inte något jobb för polisen, den gör att staten får laglig rätt att övervaka sina medborgare på det sättet de anser är korrekt.

Min kära pappa kommer då med kommentaren; ”De har övervakat folk i ala tider och de kommer göra det oavsett om det finns lagar mot eller för, nu är det bara lagligt att göra det.”
Som att det skulle göra det bättre…?!

2 kommentarer

  1. Beelzebjörn said,

    03 november 2009 den 6:57 e m

    Men hallå där ^^
    Kolla vem som bloggar!

    Välkommen till bloggvärlden😉

  2. Anaïs said,

    04 november 2009 den 11:50 f m

    Fantastiskt bloggnamn!😉


Kommentera

