Meningen med livet

Inledningen till en icke publicerad bok som kallas för ”Meningen med livet” och som jag helt enkelt vill dela med mig av eftersom jag försöker övertyga författarinnan att fortsätta skriva på den:

”Att vakna är det värsta.

Egentligen inte det värsta som finns i hela världen, för det finns många saker som är värre, men att vakna är det som gör att man påminns om alla de andra sakerna som är sjuka med världen. Det som gör att jag vill stöna, dra täcket över huvudet och glömma bort att jag och världen existerar.

Därför gör jag det.

I några minuter. Sen går det inte att låtsas om att världen inte finns längre eftersom telefonen ringer och när jag sömndrucket betraktar telefonen ser jag att det är min chef som är på andra sidan. Jag svarar ovilligt och försöker låta så pigg som möjligt vilket även jag misslyckas med trots min långa vana att ljuga för de i min närhet. Samtalet är inte långt och jag lägger på luren igen. Mentalt undersöker jag om jag kanske försagt mig under de korta stavelser som jag yttrade över telefonen och jag kan bara slappna av när jag inser att jag kan vara säker på att så inte är fallet. Jag slänger undan täcket och jag låter kylan svepa över min nakna hud. En känsla jag både hatar och älskar. Jag älskar den för att den får mig att veta att jag lever och jag hatar den för att den får mig att veta att jag lever.

Varför vill jag leva?

Det vill jag egentligen inte. Inte här och inte nu. Inte alls. Fast att ta livet av mig vill jag inte heller. Därför lever jag nu. Jag tänker inte börja spy ut prosa om att mitt liv är som ett skal av vad det kan vara och att den här berättelsen kommer handla om att jag äntligen kommer finna en anledning till att leva. Sådant är bara äckligt och i mitt fall inte sant. Den här berättelsen kommer inte handla om att jag kommer finna mig själv, kärleken och meningen med livet. Det finns ingen mening med livet. De som tror att det finns det måste antingen vara religiösa eller dumma i huvudet. Det ena är förvisso inte uteslutande det andra. Med det inte sagt att det inte finns skärpta religiösa personer ute i världen eller för den delen vettiga religiösa personer. Det gör det. Någonstans. Jag har inte haft turen att träffa så många av dem. Meningen med livet. Vad är det för skitsnack egentligen? Ett sätt att lura oss människor att tro att om vi knegar i hela våra liv, skaffar fru eller make och 2.5 barn, kombi och villa och sen köper sommarstuga efter pensionen trots att vi egentligen inte riktigt har råd men det är ändå våra sista år i livet, så kommer det vara meningen med livet. Skitsnack. Det finns ingen mening med livet. Deal with it.”

2 kommentarer

  1. Beelzebjörn said,

    10 november 2009 den 8:06 f m

    Klart det finns en mening med livet: Att ha så jävla trevligt som möjligt.

  2. Mirfak said,

    12 november 2009 den 1:36 f m

    Jag vill läsa mer! Det verkar vara en skön bok ju, djup och bra. Påminner lite om ”Konsten att vara Ela”.


Kommentera

