Marit mot Riksdagen!

Jag kandiderar härmed till Piratpartiets Riksdagslista!

Leffelini

Det jag tror kommer behövas i riksdagen är intelligenta och drivkraftiga personer med mycket vett och tålamod. Kunskap kan införskaffas men personliga kvalitéer är svåra att få serverat på ett silverfat i god tid till strax efter valet. Det är därför jag anser att det är de personliga kvalitéerna är avgörande. Jag vet att jag har tålamod, intelligens, vett, drivkraft, ihärdighet och att jag älskar att debattera och argumentera. Jag är en analytisk person som kan ta flera steg bakåt och bara lyssna en stund innan jag uttalar mig om något och drivs av att vilja veta mer om allt och att få påverka. Jag har en tendens att komma in snabbt i grupper och accepterar att alla är olika och att vi för in olika kompetent i olika områden. En grupp är inte komplett om den bara består av en person som tror att den kan allt.

Jag står helhjärtat bakom principprogrammet och jag tar vågmästarollen på största allvar. Jag är medveten om att jag kommer tvingas rösta för något jag inte tror på i politiska frågor Piratpartiet inte berör eftersom det är vad som kommer förväntas av mig som representant för Piratpartiet.

Det som driver mig starkast med Piratpartiets politik är individen. Individens rätt till ett fritt och helt internet, individens rätt till rättssäkerhet och individens rätt till ett privatliv. Jag tror på att Piratpartiet måste arbeta på lokal, nationell och internationell nivå. Jag tror att vi tillsammans kan förändra och påverka. EU är ett steg, riksdagen är ett annat, kommun och landsting är ett tredje och jag tror att vi även ska blicka utanför EU för att ta en drös med fler steg i rätt riktning.

Jag är en 26 årig (27 när det är val) Lärarstudent som är bosatt i Linköping tillsammans med en sköldpaddefärgad katt vid namn Snape. Jag tar min examen till sommaren och är då en utbildad Gymnasielärare i Religion och Historia. Jag är också intresserad och insatt i Filosofi, Psykologi och Samhällsvetenskap, som jag gärna sett i min lärarexamen, men det går alltid att läsa vidare senare i livet för att få den behörigheten.

Jag har utvecklats från att vara en av de anti-pirater som skrek stöld och tyckte att det var löjligt med ett politiskt parti för att kunna ladda hem saker gratis, till att idag vilja representera Piratpartiet i riksdagen. När jag pratade med Pirater på den tiden hade jag ofta dessutom oturen att prata med de som endast lyfte fildelningen som en politisk fråga vilket jag inte såg som något annat än att snylta. Gratis är gott och hela den biten. Sedan började jag sakta men säkert bli upprörd över vissa beslut som fattades. ”Men inte kan de väl mena allvar med IPRED?” sa jag mig själv, nej nej det är bara ett dumt förslag som inte kommer få någon effekt i riksdagen. ”FRA? Massavlyssning? Men… neeeej sånt är det bara tokar som håller med om det kommer de aldrig rösta genom.” var sådant jag tänkte. Det visade sig att jag hade fel och sen jag gick med i Piratpartiet har det röstats genom Lissabon och FRA samt att mer är på väg (ja jag är medveten om att Lissabon är EU-politik). Jag har lärt mig att Piratpartiet inte handlar om snyltare och banditer, jag har lärt mig att jag trivs i Piratpartiet och att jag vill arbeta med andra Pirater mot ett rättssäkert samhälle med fritt internet.

Låt oss sprida buskapet i riksdagen: Sharing is caring!

 

Marit Deldén, skypeid Leffelini, på forumet; Leffelini

6 kommentarer

  1. 13 november 2009 den 1:52 e m

    You got my vote, babe!🙂

  2. Beelzebjörn said,

    13 november 2009 den 2:02 e m

    En av de bästa kandidaturinläggen jag sett hittills Marit.

    Skulle gärna ge konstruktiv kritik, men det känns överflödigt.

    Du finns på min lista över kandidater, men det visste du ju?

    Stay gold.

  3. 03 december 2009 den 11:11 e m

    […] Kandidattråd Blogg […]

  4. 17 januari 2010 den 9:30 e m

    […] Kandideringsförklaring Marit, Leffelini, Deldén studerar till lärare, vilket ger henne en intressant syn på vart Piratpartiet ska gå för att uppnå kunskapssamhället. Hon är enormt dedikerad och hjälpte till att bygga evenemang som Parley och Tjejsnack. […]


Kommentera

