Hatar du mänskligheten?

”Att hata internet är att hata mänskligheten, internet är bara en spegel. Tycker man inte om det spegeln visar är det mänskligheten man har problem med.”

Igår pratade jag med en av mina favorit-pirater varpå vi kom in på FRA (givetvis) och då sa han dessa ord. De fastnade. Inte för att det var nytt egentligen utan för att det var så underbart sammanfattat. Att ha problem med internet är att ha problem med mänskligheten.

Internet är ett verktyg. Ett verktyg som kan användas till både bra och dåliga saker. Människor kan mobilisera sig och stå upp mot en förtryckande regering, människor kan träffas i alla hörn av världen och starta företag, byta idéer, hjälpa varandra. Människor kan köpa tågbiljetter och sälja sina gamla möbler, de kan hitta vänner och kärleken för livet, de kan skicka kärleksbrev och ta kontakt med borttappade släktingar.

Tyvärr kan människor även byta barnporrsbilder, med hjälp av posten kan de sälja narkotika/vapen, de kan organisera kriminella gäng, de kan hacka sönder hemsidor, skicka virus, skicka dödshot till varandra och sprida felaktig information.

Ett verktyg skadar inte någon förrän det används av en människa. Ett vapen som ligger på ett bord gör ingen illa, det är om någon plockar upp det och använder vapnet mot en annan person som det gör illa. På samma sätt kan ett vapen användas till försvar eller till att jaga för att få mat för dagen. Ska vi förbjuda alla vapen för att de kan göra illa? Eller ska vi förbjuda människorna?

Vapen kanske du tycker är okey att förbjuda? Världen skulle bli en bättre plats utan pistoler, granater, knivar… hammare? Skruvmejslar, stekpannor…? Vad är egentligen ett vapen? Internet kan vara ett vapen, MEN det ÄR även en fantastisk mötesplats, en tröst, en fritidssyssla, en kommunikationsväg, en del i samhällsstrukturen… kort sagt helt oumbärligt.

Internet är inte en större fara än till exempel posten eller telefonen. Att tycka illa om internet är att tycka illa om mänskligheten.

19 kommentarer

  1. 28 november 2009 den 2:21 e m

    Vad gör vi med dem som hatar människor men älskar internet?😉

    Förlåt, kunde inte låta bli, det kliade i fingrarna. Bra tänkt, bra skrivet!

    • Leffelini said,

      28 november 2009 den 2:35 e m

      Haha, fast med mitt resonemang kan man inte älska internet utan att samtidigt älska människorna, det är människorna som gör internet till vad det är🙂

  2. 28 november 2009 den 2:22 e m

    […] This post was mentioned on Twitter by Göran Widham and Piratbloggar, Leffelini. Leffelini said: Tankar kring internet; http://bit.ly/4I3OBU Tack för inspirationen @Beelzebjorn🙂 […]

  3. s4mf4c3 said,

    28 november 2009 den 2:25 e m

    *stående ovationer*

  4. Grå said,

    28 november 2009 den 2:34 e m

    Vem sa det citatet? Jag gillade det skarpt. Helt klart värt att sprida vidare.

  5. maloki said,

    28 november 2009 den 2:34 e m

    Wow… Djupt det där, vettigt och självfallet helt sant.. Tankeställare for the win.

    • Leffelini said,

      28 november 2009 den 2:45 e m

      Definitivt. Det bästa citatet på länge enligt mig, fick mig inspirerad och då måste det vara bra🙂

  6. Beelzebjörn said,

    28 november 2009 den 3:41 e m

    Aaaah shit, jag är outad? ^^

    Tack Marit😉

  7. 29 november 2009 den 2:21 f m

    Intressant!

    Jag tror dessutom att om man hatar mänskligheten, något jag ibland kan känna att jag gör ibland, hur många har inte sagt sig ”förlorat tron på mänskligheten” nån gång… är det ofta någon form av projicering. Det bottnar i att det är något med/i en själv som man inte är tillfreds med, i alla fall har jag insett det när jag analyserat de gånger jag själv känt så.

  8. Anaïs said,

    01 december 2009 den 9:47 e m

    Beelzebjörn uttrycker därmed samma sak som en företrädare för Vatikanen häromdagen: ” Vill vi civilisera (införa moral på) Internet måste vi civilisera människorna, och då bör vi börja med oss själva”. Han är klok som en biskop, han, Beelzebjörn…

  9. jwalck said,

    01 december 2009 den 11:00 e m

    Jag tycker klart mycket mer om internet än mänskligheten, skulle det vara något konstigt då? Gillar likväl citatet.🙂

    Men jag måste säga att internet inte är ett verktyg. Internet är ett fenomen som håller på att förändra denna mänsklighet från botten till en framtid jag ser fram emot med glädje. Jag kan nog inte klassifiera internet, för jag finner inget motstycke.

    Dessutom är det farligt att kalla det ett verktyg, ett verktyg kan vara bra och nödvändigt att strikt reglera (pistolexemplet).

  10. 04 september 2010 den 3:55 e m

    […] där elever kan frysas ut eller trakasseras i åratal utan att någon hör ett ljud om det? Nätet är bara en spegelbild av samhället i stort, och av människorna i det, nämligen, och vad du gör när du censurerar […]


Kommentera

