Tjejsnack – För att tjejer behövs

Texten är egentligen lila men WordPress tycker den
ska vara blå tydligen. (Beelze hjälpte till med loggan)

När jag och Bella först bestämde oss för att vi ville engagera fler tjejer inom piratpartiet så var tanken luddig hur vi skulle lyckas och vad vi skulle göra. Vi skickade ut ett utskick till alla kvinnliga medlemmar i Linköping som redan var medlemmar för att träffas och fika, men få dök upp vilket var synd.

Vi insåg då att för att locka fler till politiken och engagemanget behöver man kanske se duktiga kvinnliga pirater. Då föddes tanken på en föreläsningsserie med kända kvinnor inom piratpartiet som kunde komma till oss i Linköping och föreläsa. Vi tog kontakt med exempelvis Anna Troberg, Amelia Andersdotter och Klara Tovhult direkt och alla tre var positiva. De var så positiva att ryktet om våra föreläsningar spred sig som en löpeld inom partiet och det blev snabbt bestämt att vi skulle lägga alla samma dag så resande kunde komma också.

När vi helt plöstligt hade fem föreläsare som var intresserade så insåg vi att det hinner vi inte på en dag bara, och bestämde så för att vi skulle ha det i två dagar. Från en föreläsning då och då till en hel helg att organisera. Både jag och Bella kände oss lite stressade men ansåg att det var det värt speciellt med tanke på att vi verkligen vill lyfta kvinnofrågan.

På en afk-träff diskusterade vi just syftet för Tjejsnack (Bella som kom på namnet, så all cred till henne) och insåg att det vi ville göra var inte bara att lyfta kvinnliga Pirater, utan att lyfta kvinnofrågor i stort med ett fokus på politiken. Därför hoppas vi på att vi får positiva svar från en genusforskare på Liu som vi kontaktat och hoppas få en föreläsning från en lokal kvinnojour.

Det är högt flygande planer att sätta Piratpartiet och kvinnosynen i samhället på samma schema, men det är vad vi vill. Piratpartiet är inte isolerat i sin kvinnosyn eller sina kvinnor och hur vi arbetar, det är större än så och det vill vi också lyfta.

Därför önskar jag alla välkomna till Tjejsnack den 23-24 januari, på Linköpings Univseritet, Sal Key1. För mer information gå till Tjejsnacks egna hemsida.

Saker vi kan behöva hjälp med:

  • Transport för en föreläsare från Uppsala till Linköping. Hör av er om ni vet att någon ska åka och har en plats över!
  • Tips på någon fler föreläsare utifall att någon av de vi jagar säger nej eller inte kan.

10 kommentarer

  1. Anders said,

    10 januari 2010 den 9:12 e m

    Kanon! Jag tycker att Piratpartiet kan lyfta fram frågor även om de inte tillhör partiets fokusfrågor, till och med frågor som partiet inte har någon åsikt om. Det kan vara viktiga och intressanta frågor ändå. Hur det är med just de här föreläsningarna vet jag inte men det finns säkert kvinnofrågor som går under till exempel medborgarrätt.

  2. Leffelini said,

    10 januari 2010 den 10:12 e m

    Just i detta fallet är det Piratstudenterna-Linköping (PS, en studentförening på Linköpings Universitet) som står för föreläsningarna och temat. Jag håller definitivt med om att vi i PS kan lyfta andra frågor, men det kommer givetvis alltid ligga ett stort fokus på just Piratfrågor. I detta fall blir det många Piratkvinnor som pratar, nog för att det mest beror på att det är de vi har kontakt med och lättast kan ordna föreläsningar med. Jag är dock inte alls blyg inför tanken att ta hit andra typer av föreläsare eller organisera debatter av olika slag.

  3. Niklas said,

    17 januari 2010 den 8:00 e m

    Finns något liknande med fokus på män?
    Om inte, är det ok att man startar något ekvivalent för män inom PP?

  4. Leffelini said,

    17 januari 2010 den 8:15 e m

    Det vet jag inte, men jag kan inte tänka mig att det skulle se som fel att organisera något liknande med ett annat tema och utifrån det ta in andra typer av föreläsare. Initiativ som dessa stöttas ofta inom Partiet även om det inte ens är PP som anordnar utan PS i det här fallet🙂

  5. Roger said,

    17 januari 2010 den 8:35 e m

    ”och insåg att det vi ville göra var inte bara att lyfta kvinnliga Pirater, utan att lyfta kvinnofrågor i stort med ett fokus på politiken.”

    Vad är kvinnofrågor och hur skiljer sig kvinnofrågor från de frågor som vi andra delar? Det kan inte vara saker som barnomsorg, jämställdhet, lika lön för lika arbete och sådant för det berör oss män lika mycket som kvinnor, såtillvida inte en viss grupp (baserad på kön, etnicitet, whatever) anser sig äga mer rätt att diskutera frågan än en annan grupp.

    Att vice partiledaren lånar ut sig till nåt liknande gör nog att jag röstar på nåt annat i riksdagsvalet.

  6. Leffelini said,

    17 januari 2010 den 8:45 e m

    Jag tycker det är intressant det synsättet, att bara för att man väljer att lyfta fram kvinnor så betyder det automatiskt att man trycker ner männen? Eller att män inte intresserar sig? Eller att det på något vis inte är intressant för alla människor.

    Att välja ett visst typ av fokus är inte att säga att andra fokus är fel. Vi har valt att låta kvinnor tala om det som de har erfarenhet av, det vill säga hur det är att vara kvinna. Skulle någon ha valt att lägga fokuset på något annat skulle inte detta vara fel i min mening. Jag skulle inte tycka det var hemskt att välja ett fokus på invandrares syn på samhället utifrån egna erfarenheter, eller homosexuellas, eller handikappades, eller mäns osv. Just detta fokus är dock på kvinnors egna erfarenheter kring kvinnosyn och hur det är att vara kvinna inom politiken. DET är ganska svårt att göra utan att ha kvinnliga föreläsare är jag rädd. Att en man skulle berätta om hur det är att vara kvinna finner jag svårt att motivera som arrangör.

    Alla event är uteslutande på något vis. Det är trist att det ska vara så, men dygnet har bara 24 timmar och det går inte så mycket att göra åt. Att resonera sådär är som att säga att en konsert med bara klassisk musik diskriminerar alla popsångare.

  7. Tsim said,

    17 januari 2010 den 8:59 e m

    Jag tycker att tjejsnack är ett fantastiskt initiativ. Och som svar på kommentarerna ovan så har jag inte fått upplevelsen att tjejsnack har målet att gadda ihop sig mot männen och säga ”nu ska vi tar er plats” utan snarare att skapa en gemenskap med killarna, genom att få dem att få förståelse för våran situation som en minoritet i partiet. Hade män varit en minoritet hade ett liknande event med män i spetsen inte varit en konstig installation. Män är som jag förstått det lika välkomna till eventet som kvinnor, bara det att föreläsarna är kvinnor och att man talar kring saker ur ett kvinnligt perspektiv. Så killar, känn er inte uteslutna, utan se eventet som ett sätt att skapa tätare band mellan tjejer och killar för att skapa en bättre sammanslutning!
    Bra jobbat Marit!

  8. Anders said,

    17 januari 2010 den 10:25 e m

    Jag håller med Tsim.

  9. Peter said,

    21 januari 2010 den 4:58 f m

    Hej
    Jag skulle bli glad om ni kunde live sända med en riktig videokamera med någon av tex justin.tv, ustream eller liknande tjänst.
    Bambuser i all ära men mobilvideo blir bara kast att itta på.
    Det är bara ett förslag o en åsikt så ta det för vad de är.
    Bra initiativ är det ialla fall.
    Alternativt att ni filmar allt o klipper ner det till kortare pass o lägger upp de i en youtubekanal.
    Rock on!

  10. Leffelini said,

    21 januari 2010 den 9:43 f m

    Hej Peter!
    Målet är att kunna bambusra med en videokamera och vettigt ljud. Jag är tyvärr själv för oteknisk för att förstå riktigt vad du menar (vi finns vi också inom partiet😉 ) en jag ska föra ditt förslag vidare till de som har hand om tekniken så kanske de tycker det är en bättre idé. SÅ jag kan inte lova något men jag får se vad jag kan göra!

    Tack alla som kommenterat positivt. Det värmer att höra såhär i jäktande stund när allt det sista måste ordnas.❤


Kommentera

