Slutvotering: Värderingsdokumentet

Just nu pågår årsmötet i Piratpartiet och jag har valt att inte blogga om det. Tills nu. Rick har nämligen bloggat om att vi ska inte skrota värderingsdokumentet. Hans resonemang är att:

Motionen B09 vill ta bort Piratpartiets värderingar. Det är en väldigt udda motion för mig — varje organisation består av tre komponenter: sin vision (vad man vill uppnå), sin metod för att nå visionen, och sina värderingar som man arbetar med under tiden. Att avskaffa värderingarna är lika konstigt som att avskaffa visionen (principerna) eller metoden (vågmästarställningen). Det gör man liksom bara inte. Man ändrar dem hur mycket man vill, och det ska man också göra, men man avskaffar dem inte. Rösta AVSLAG på B09 här.

Det låter jättefint. Ska vi då se vad som står i Piratpartiets värderingar. Man skulle ju kunna förvänta sig att det ska stå saker om att vi värnar om privatliv och att vi värderar rättssäkerhet. Det står dock följande:

Vår organisation bygger på tre olika delar: svärmarbete, traditionellt föreningsarbete, och en hierarkisk toppstyrd struktur som fördelar mandat och resurser.

VI RESPEKTERAR KUNSKAP. Om man ska diskutera ett ämne, så är hårda mätdata bäst. Näst bäst är en person som har sakkunskap i ämnet. Vetande, kunnande och sakerfarenhet går före tyckande, och hårda mätdata går före vetande.

Kritiken mot just dessa paragrafer har varit enorm inom partiet. Faktum är att det internt betraktas som ett lulz-dokument som man kan vinna billiga poäng genom att citera när något i partitoppen inte följer. Men läs vad som står. Det står att Piratpartiets värderingar är toppstyrning och mätdata.

Det som motionen dessutom säger är att vi ska riva upp det (eftersom det inte förankrades alls inom organisationen) och sedan ska styrelsen skriva om och göra rätt. Det som styrelsen sagt för att rättfärdiga dokumentet är att man kan ändra det eftersom och att det ska mer ses som ett intern arbetspolicydokument. Det rimmar illa med Ricks motivering ovan. Ett internt arbetspolicydokument borde dessutom inte stå på Piratpartiets förstasida under piratpartiet.se/varderingar.

Är det verkligen vad vi vill stå för som parti? Är det de värderingar vi vill ha? Det står också att vi är ett riksdagsparti och ska agera som ett, när blev det en värdering? När blev det en värdering att vi ska arbeta på ett visst sätt? Att det är bra att visa respekt för andra håller jag med om, och det är mycket i dokumentet som kan återanvändas. Men att säga att det är dumt att riva upp partiets värderingar som endast Rick själv har skrivit och sen lagt fram till styrelsen utan någon som helst förankring varpå styrelsen röstat genom den… nej det håller inte. Styrelsen har argumenterat för att vi måste förankra principprogramsändringar, absolut det måste vi, men då måste vi också förankra de värderingar vi står för också.

Så snälla gå in och rösta den 1,5 timme som är kvar på att riva upp värderingsdokumentet. Det vill säga rösta BIFALL på motion B09! Låt oss istället göra om och göra rätt.

13 kommentarer

  1. 25 april 2010 den 4:48 e m

    Står det ”toppstyrning och mätdata”?

    Mätdata – ja, toppstyrning – nej. En person med ”sakkunskap i ämnet” behöver väl knappast vara någon i partitoppen?

    Så tolkar i alla fall jag det, som semi-utomstående..

    • Leffelini said,

      25 april 2010 den 4:56 e m

      Det står att vi är en organisation som styrs genom en viss del toppstyrning. Dokumentet är våra värderingar. Alltså är vår värdering att det är bra att toppstyra. Så ser jag på det. Det var inte meningen att sätta ihop dem som att de hör ihop, utan att de står med i dokumentet och att jag inte gillar någon av dem var för sig. Toppstyrda mätdata skulle iofs vara ännu värre😉

    • Sharpless said,

      25 april 2010 den 4:56 e m

      @Lake

      Toppstyrning i form av ”… och en hierarkisk toppstyrd struktur …” skulle jag vilja påstå

  2. Ola N said,

    25 april 2010 den 5:22 e m

    Det står ”en hierarkisk toppstyrd struktur som fördelar mandat och resurser.” i vilket jag läser in en vanlig budget-ägar struktur. Där nivån ovanifrån ger budgetansvar till nivån under.

    • Leffelini said,

      25 april 2010 den 5:24 e m

      Ska det vara en del av partiets värderingar? Värderar vi en budget-ägar struktur i Piratpartiet och i så fall varför? Det är ju just det att man kanske kan hålla med om det mesta där, i sak, men ska det vara våra officiella värderingar?

  3. Jesper said,

    25 april 2010 den 7:55 e m

    Det verkar som den nya sporten i PP är att tolka allt som Rick säger som att han är en despot och en tyrann. Jävla larv, det där. PP:s organisation är uttänkt för att den som helt nybildad skall klara att hålla ihop en riksdagsgrupp i vågmästarställning. Det innebär en del organisatorisk formalia som, ryckt ur sitt sammanhang kan tolkas som att det är Nord-Koreas kommunistparti det är frågan om. Ni som tolkar det så, kan ni inte fråga er om den tolkningen är rimlig? Kanske till och med se på vilket sätt olika stadgeformuleringar gangnar PP:s sak istället för att haka upp er på vilka sätt de enligt er inte alls funkar? Om motionerna om att ändra i stadgar, värderingar och principprogram inte går igenom så tyder väl det på att det finns rätt många i PP som liksom jag gått med på att partiet skall in i riksdagen, och att vi ser allt arbete med att formulera om PP:s politik ett halvår innan valet som i bästa fall perspektivlös narcissism och i värsta fall sabotage?

    • Leffelini said,

      26 april 2010 den 3:32 f m

      Nu har värderingsdokumentet inget med våran politik att göra. Om man läser det så ser man att det handlar om hur vi ska uppföra oss internt och hur vi är strukturerade samt att vi värderar mätdata över vetande. Det har inget med politiken att göra. Faktum är att flertalet styrelsemedlemmar har försvarat det och sagt att det mer ska tolkas som ett ”internt arbetspolicy-dokument”. Värderingsdokumentet har heller inget att göra med våra stadgar eller hur partiet på något vis ska vara organiserat. Även om vi tar bort det så är partiet organiserat precis som idag utan några som helst skillnader. Det enda vi tar bort är ett dokument som inte förankrades i organisationen alls innan det klubbades genom och som enligt mig helt enkelt inte speglar våra värderingar.

      Ett värderingsdokument för mig är ett dokument där det står att vi är för delad och remixad kultur, ett stärkt informationssamhälle osv. Det är ett dokument som man ska läsa med stolthet och känna att det verkligen är just de grundläggande värderingar som alla pirater kan samlas kring, och de ska utgå ifrån vårt principprogram. Det gör inte värderingsdokumentet som vi har idag.

      Att du tolkar mitt inlägg här som kritik mot Rick tycker jag är lite konstigt om jag ska vara ärlig. Jag kritiserar värderingsdokumentet, vilket styrelsen klubbade genom. Jag finner det dock underligt att han väljer att så starkt vilja ha kvar ett dokument som till och med kritiserats av utomstående statsvetare så att han lägger upp det på sin blogg av topp10 motioner som han ser som viktiga. Har jag sagt att han är tyrann och despotisk för det? Faktum är att det mesta av min kritik mot partitoppen är sällan specifikt riktad mot Rick. Ytterligare ett faktum är att jag många gånger försvarar honom när folk slänger kritik mot hans håll, eftersom jag anser att han får kritik för saker som styrelsen istället borde få kritik för. När det gäller funktionärsutskicket så riktar jag min kritik direkt mot Rick ska erkännas, men jag tog också upp det med honom privat, så den står jag för.

  4. 26 april 2010 den 6:51 f m

    MOT UTGÅNGEN. Jag känner mig grymt BESVIKEN. Jag kommer att utveckla detta senare på min blogg. Idag avslutar jag min GULDPIRATÖVERFÖRING och mitt engagemang som KOMMUNLEDARE i Eskilstuna. För att uttrycka detta på ett godkänt sätt, dvs med ”hårda mätdata”: Guldpirat -1200 kr/år, KL -1.

    • Leffelini said,

      26 april 2010 den 9:48 f m

      😦 Usch vad tråkigt! Det tycker jag helt ärligt är tokigt trist eftersom du är guld (no pun intended) att ha att göra med och kommer med sjukt mycket bra saker hela tiden. Kram!

  5. 26 april 2010 den 7:43 e m

    Tack Leffelini! Voffor gör jag nu på detta viset?

    Korta versionen, pga att:
    1. Värderingar är mycket viktiga för mig.
    2. Så länge detta är våra officiella värderingar har jag INGEN LUST att bidra med mina pengar och min tid.

    Jag vill istället uppmana de som röstat för och alltså stödjer detta dokument att bidra med sina pengar och sin tid….

    Jag kommer att fortsätta vara medlem och verka för att dessa ”värderingar” skrotas i enlighet med den utmärkta men nu nedröstade motionen.

  6. 27 april 2010 den 12:46 f m

    Nu kan alla som vill ha ett nytt värderingsdokument 2011 börja bidra i kommentarsfälten…

    http://piratkod.blogspot.com/

    och via mejl

    janruu64@gmail.com

    Lycka till i styrelsen Leffelini. Kram!

    • Leffelini said,

      27 april 2010 den 9:10 f m

      Åh tokigt bra initiativ. Vet att fler håller på att klustra också. Vi borde se till att ni hittar varandra. Jag twittrade om det och har kommenterat på bloggen. Som jag sa, du är guld värd för Piratpartiet!

  7. 27 april 2010 den 2:00 e m

    Tack Leffelini! Kolla gärna mitt meningsutbyte med MiNi i kommentarerna:
    http://piratkod.blogspot.com/2010/04/b9.html


Kommentera

