Psykologi vs. FRA

Detta kräver länkkärlek. En av mina kompisar som inte är aktiv i Piratpartiet men är sympatisör har bloggat om det farliga med att vaggas in i falsk trygghet så att vi själva inte tänker på det. När hon dessutom dedikerat inlägget till mig kan jag inte göra så mycket annat än att känna mig lite stolt.

Hon pluggar psykologi och kom och tänka på att dra parallellen kring till FRA.

Vi håller på att diskutera ett kapitel om attityder och attitydförändringar och psykologisk forskning visar på att om det är något som inte påverkar en direkt så tenderar man till att förlita sig på väldigt enkla saker för att fatta beslut, istället för att faktiskt värdera argumenten som läggs fram. Man är lat, helt enkelt. En av mina kurskamrater pratade om tvättmedel och ställde sig frågan hur det kom sig att hon valt just det märket, och funderade på att det är ganska skrämmande om samma fenomen användes för mer ljusskygga syften än så, t.ex. politik… Och det fick mig att fundera och komma till en slutsats som definitivt gör mig illa till mods.

Kika in på hennes blogg och läs hela inlägget.

Kommentera

