Datalagring – hur skyddar vi oss?

Nu är det dags att driva genom datalagringsdirektivet. Hur lång tid det kommer ta är osäkert, men min gissning är att det inte kommer dröja allt för länge.

Jag är säker på att det kommer dyka upp diverse bloggar som klankar ner på regering och på opposition när det gäller datalagringsdirektivet. Det är givetvis bra på ett sätt, eftersom skuld ska läggas där det bör, och den skulden ligger på de som driver genom lagen. Vi kan vara hur arga som helst om att de ska införa detta, men låt mig få vara pessimistisk en stund; vi har vetat om detta länge, ”inget” har hänt och oavsett hur mycket vi gnäller så kommer det införas. Som jag sa, jag är pessimistisk just nu. Jag hoppas att jag kan skriva ett inlägg som handlar om hur fel jag hade och att vi stoppade allting i tid, men jag förväntar mig tyvärr det värsta.

En del kommer också påpeka hur lönlöst det är i jakten på brottslingar eftersom de som vet vad de håller på med (vilket tyvärr brottslingar gör) vet också hur man skyddar sig. De vet hur man bygger krypterad kommunikation som gör att det inte går att spåra, de vet hur man ändrar IP-adresser och studsar omkring dessa på servrar hit och dit.

Som det kanske märks är jag ingen datanörd. De som är det kommer förfäras över mitt språkbruk när det gäller de tekniska detaljerna jag prata om, eftersom jag just inte vet vad jag pratar om. Jag är samhällsvetare i grunden och snart pedagog till yrket. Jag är de ovetande stackars medborgare som inte kommer ha någon aning om ingen berättar för mig hur jag ska göra.

De som vill driva genom datalagring säger såklart att de gör det för att skydda oss. Dig och mig. Vanliga medborgare. Vi som har rent mjöl i påsen. Det som händer är dock att de är vi som hamnar i kläm. Det är vi som blir övervakade och förlorar vår integritet. Inte de som vet hur man skyddar sig.

Vad kan då du och jag göra, som inte vet hur man hackar tunnlar och kryptonycklar eller som inte vet hur man laddar ner den där senaste versionen av kryptering på mobilen eller som inte ens vet vad kryptering till fullo är? Vi kan påverka på alla sätt vi kan, skicka mail till politiker, skriva debattartiklar, gå ut på gatorna och demonstrera, vi kan gå upp till kamp! Dock kvarstår det faktum att vi inte vet hur vi skyddar oss från datalagringen.

Där har vi integritetsvänner ett stort ansvar att berätta på ett pedagogiskt, lättförståeligt och lättillgängligt sätt hur vi skyddar oss. Se detta som en utmaning du som vet hur man faktiskt gör att berätta det för oss som inte gör det. Låt oss hjälpa varandra.

6 kommentarer

  1. Isak Gerson said,

    06 oktober 2010 den 3:15 e m

    Jag är väl inte den allra bästa till att hjälpa dig, då mina kunskaper är begränsade. Men det hade underlättat om du berättade vad du ville kryptera. Chatter? Lagrad information på hårddiskar? Browsande?

  2. Leffelini said,

    06 oktober 2010 den 3:20 e m

    Min poäng ligger just i det, att det är en värld av kunskap som man som helt novis inte har en aning om hur man sållar genom. Hur vet jag att jag behöver krypera en chatt, eller ett mail eller om mina hårddiskar är i farozonen eller browsandet på google osv. Jag ser det som en pedagogisk uppgift att ta kunskapen som jag vet finns och göra den tillgänglig. Detta var tänkt att vara ett litet ”öppna ögonen på datanördarna”-inlägg.

  3. 06 oktober 2010 den 3:44 e m

    […] This post was mentioned on Twitter by Piratpartiet Live! and Jens Bergqvist, Leffelini. Leffelini said: Bloggat: Jag som inte kan teknik, hur ska jag skydda mig mot datalagring? Hjälp mig! http://bit.ly/aMqlUF […]

  4. Jatillpirater said,

    06 oktober 2010 den 6:20 e m

    När och om datalagringsdirektivet införs säger jag tack och adjö till internet, för då har dom gått för långt.
    Om en miljon andra säger upp sina abonnemang i protest, kommer det bli ett jäkla liv. Men min realistiska syn säger mig att så inte kommer att ske.
    Jag orkar inte böka med kryptering, proxy, VPN mm, och min moral säger stopp för att jag ska ansluta mig till darknet ( Har inte en aning om hur man gör för den delen ).
    Internet blir bara ett tråkigt verktyg att läsa nyheter och betala räkningar för min del om datalagring införs.
    Och att betala 3-400 spänn/mån för det, tilltalar mig inte ett skit.

  5. neocreo said,

    06 oktober 2010 den 9:58 e m

    Det enklaste sättet att anonymisera sig i dagens samhälle är VPN och kryptering på telefonen, eller att man lånar ut den eller byter med sina kompisar hitan och ditan. Alternativt är att klona telefonen, dvs impränta dess identifikation, inklusive SIM, PIN och PUK på en annan lur, eller flera andra. Jag är osäker på kunnandet som krävs, men tvivlar inte på att de flesta andra års elever på tekniska programmet kan lära sig och kan göra det. Flyter det sedan omkring 20 mobiler, alla med samma identifikation gör bara det övervakningen hopplös. VPN på datorn finns instruktioner för att följa hos alla leverantörer.

    Jag håller med dig om att man BÖR se pessimistiskt på detta. Vi skall vara förbannade och handla därefter.

  6. Mattias said,

    06 oktober 2010 den 10:46 e m

    Kolla upp vår sida: http://www.kryptera.org. Den är inte helt klar ännu, men den har status ”den duger” just nu.

    Helt lätt att skydda sig är det dock inte.


Kommentera

