Piratpartiet: Styrelseval eller inte?

Som jag hoppas att alla medlemmar i Piratpartiet vet så kommer vi att ha ett extrainsatt medlemsmöte till helgen i Piratpartiet. Anledningen är att förra årsmötet gav styrelsen i uppdrag att ordna ett extrainsatt medlemsmöte för att kunna göra en andraläsning av de reviderade stadgarna som röstades genom på årsmötet.

För att en stadgeändring ska gå igenom krävs det nämligen en andraläsning (att man tar upp det på två möten efter varandra), dessutom krävs det att förslaget går igenom med mer än 75% majoritet. Så det krävs ganska mycket för att få genom en stadgeändring vilket jag personligen tycker är bra, stadgar ska man vara försiktiga med.

Årsmötet beslutade även att vi skulle hålla styrelseval. Det är nu det blir en aning krångligt. De nuvarande stadgarna säger att vi ska hålla styrelseval på årsmötet på våren. De ”nya” stadgarna säger att vi ska hålla val även på medlemsmöte på hösten. I beslutet om att fastställa stadgarna på förra mötet så fanns även inbäddat att vi skulle hålla alla val på medlemsmötet som de nya” stadgarna säger att vi ska göra… en aning förenklat.

När jag röstade för stadgarna förra gången så reflekterade jag inte ens över att vi skulle hålla styrelseval senast 1:a november enligt beslutet. Det kändes så långt bort och visst har man hämtat sig ifrån valet den 19:e september när det är november? Vi borde verkligen ha lärt oss från EU-valet att det tar längre tid än så i en organisation när man har med människor att göra. Nu har inte någon regelrätt val-koma slagit till (en del är mer kreativa och peppade än någonsin) men det är ändå så att saker lätt faller mellan stolarna och att för att komma på räls igen ordentligt tar det ett par månader. Det är inte bra, det är något vi ska försöka bättre oss på, men jag ser det som ett faktum just nu. Vi har för få som jobbar för mycket för att det inte ska hända.

Under valet så fokuserade alla på valet. Givetvis. Svårt att motivera något annat. Det betyder att ett medlemsmöte som skulle hållas i november fortfarande kändes långt bort och inget man var tvungen att ta tag i mitt i valrörelsen. Styrelsen hade dessutom sitt på det torra med saker att göra under sommaren med sjökort och avhoppade kandidater. Likaså hade inte valberedningen ens fått information om att de skulle bereda förslag till mötet i höst utan var fullt beredda att förbereda val till årsmötet till vår (förutom att det såklart stod i beslutet, men det är lätt att missa). Det går att bråka om vems fel det är, men det är ändå ett faktum. Jag missunnar inte någon att peka finger mot styrelsen eller mot valberedningen eller vem annars man hittar att peka finger åt, men viktigast för mig nu är att reda ut situationen.

Det låter allvarligare än det är, att reda ut situationen. Det jag menar är att vi har alltså ett beslut på att vi ska hålla val som valberedningen inte är bredd att lägga fram förslag på. Det är inte bra. Jag tror absolut att enskilda medlemmar kan nominera kompetenta och duktiga personer till styrelsen, men en valberedning går noggrant igenom varje kandidat och väger dem emot varandra och tar fram ett komplett och helhetligt förslag. Jag tycker det är bra att inte alltid valberedningens förslag som går igenom eftersom det betyder att medlemmarna är med aktivt och påverkar, men jag anser ändå att deras arbete är en otroligt bra grund för medlemmarna att basera sina åsikter på, oavsett om medlemmarna gillar valberedningens arbete eller inte.

Styrelsen har på detta premisser tagit beslutet att rekommendera för medlemsmötet att inte hålla val på detta möte utan skjuta upp dem till ett senare möte. För att valberedningen ska kunna göra ett bra jobb men också för att medlemmarna ska vara beredda på att de ska nominera kandidater och gör ett väl genomtänkt val. Jag står helhjärtat bakom den rekommendationen. Jag förstår de som vill se en ny styrelse och jag förstår dem som vill se SINA kandidater i den nya styrelsen, men jag hoppas ändå att folk tar ett steg tillbaka och verkligen tänker genom förslagen.

På själva mötet kommer det gå till som så att det är övergångsreglerna som kommer avgöra vilket beslutet blir. Övergångsreglerna är de regler som fogar samman de hål som finns mellan våra nuvarande stadgar och våra ”nya” stadgar. De är nödvändiga eftersom det annars blir ett konstigt hopp mellan det som inte stämmer mellan dem.

I förslag 1 så röstar man för att hålla alla val på detta möte nu i helgen.
I förslag 2 så röstar man för att hålla alla val på årsmötet i vår (april).
I förslag 3 så röstar man för att ha ett extrainsatt medlemsmöte innan slutet av februari, som bara behandlar de val som skulle ha gjorts på mötet i helgen.

Jag tycker även att man ska ha i åtanke attityden (psykologin) som var i partiets organisation under valet. Det blåstes klart skepp (i mars har jag för mig) och alla interna frågor ”fick inte” diskuteras under hela valet. Attityden hos många var att om man dryftade saker som medlemsmöte eller interna frågor så var man valhaverist och ville inte fokusera på att baxa in PP i riksdagen. Det var under de premisserna som valberedningen skulle driva nomineringsprocess där de flesta i valberedningen dessutom var djupt ingrottade i valarbetet. Jag säger inte att det är en ursäkt, jag säger att det är en förklaring. Givetvis kommer inte alls hålla med, men det är vad jag tror påverkade. Vi är inte mer än människor.

Så det är med de orden som jag hoppas att medlemsmötet väljer att inte ha val på det här mötet. Jag vill att styrelseval av personer som kommer sitta i styrelsen i flera år ska vara mer genomtänkta än nomineringar några dagar innan mötet av de man tycker om. Vill också påpeka att jag inte säger något om de som är nominerade redan, detta har inget att göra med vilka som ligger på förslag eller som kommer ligga som förslag. Det finns säkert flera där som jag också gillar och vill se i styrelsen (jag har inte ens läst nomineringarna än), men detta handlar inte för mig om personer utan om stadighet och långsiktighet i organisationen.

Beslutet är helt upp till medlemsmötet, det är det som är så fint med demokrati, det är medlemmarna som beslutar. Det vill säga du.

 

1 kommentar

  1. 28 oktober 2010 den 3:44 e m

    […] This post was mentioned on Twitter by Ann Markström, Piratpartiet Live!. Piratpartiet Live! said: Grodorna Kokar: Piratpartiet: Styrelseval eller inte?: Som jag hoppas att alla medlemmar i Piratpartiet vet … http://tinyurl.com/2cym4q2 […]


Kommentera

